Interview over doorzettingsvermogen en koelbloedigheid. Thema: Jump Movement en boekbespreking: De rockefeller strategie
Wesly Nouse, 21 jaar, Student, mentor/coach en ondernemer over doorzettingsvermogen en koelbloedigheid.
- interview Wesly Nouse
- Jump Movement, creëert betrokken teams
- Boekbespreking: De rockefeller strategie
- Quote van de maand Juni
- Wie ben ik?
Wesly Nouse over doorzettingsvermogen en koelbloedigheid
Enige tijd voor de coronacrisis heb ik Wesly Nouse ontmoet via het netwerk verbindend leiden. Geraakt door zijn enthousiasme en passie over ondernemerschap heb ik hem via Google Duo uitgenodigd voor een interview. Wesly is een gedreven 21 jarige jonge man, student, mentor/coach en ondernemer pur sang. Lees in dit artikel wat met doorzettingsvermogen, lef en sangfroid bereikt kan worden.
Als ondernemer kijk je steeds vooruit. Maar toch ook even terugblikken Wesly. Hoe zag jouw middelbare schooltijd er uit?
Eigenlijk helemaal niet zo goed. Ik ben altijd een goeie student geweest maar na de start van de middelbare school zakte alles steeds verder weg. Géén interesse. Géén motivatie. Werd van huis uit ook totaal niet gestimuleerd. Uiteindelijk werd ik net voor het afstuderen op VMBO-kader wakker. Toen kwam ik er achter dat het niet mijn ultieme droom was om de rest van mijn leven in de bouw te werken. In één week tijd heb ik mijn hele plan omgegooid. Ik zou eerst een bouwstudie gaan volgen. Dit zou ik gaan doen naast een baan in de bouw welke naderhand zou overgaan in een vast contract. In plaats daarvan heb ik me ingeschreven voor de opleiding IT-Beheer. Bij het afstuderen met minimaal een 7 gaf dit toegang tot een HBO vervolgstudie. Daar was echter geld voor nodig. Dus heb ik gegoogeld wat het beste was om geld te verdienen. Dat was sales. Vervolgens heb ik mij aangemeld bij organisaties zoals Youngcapital en Yacht. Zo ben ik begonnen met ijsjes en flyers uitdelen. Naderhand kwam ik door mijn achtergrond in Installatie en Elektro via CatchYourTalent als vervanging bij Intel terecht.
Over welke leeftijd praten we nu?
Dat was op mijn 16e. Ik had verteld dat ik die computers wel kon verkopen. Echter er was één manco. Zo gek veel wist ik niet van computers af…. Ik had er wel veel interesse voor. Denkend aan: “fake it till you make it” zei ik: “zet maar alle materialen open zodat ik me kan inlezen”. Uiteraard stelde ik dit uit tot het laatste moment. Die dag heb ik tot vijf uur in de ochtend gestudeerd. Om zes uur zat ik in de trein naar Heerlen. Daar startte ik met verkopen . In het begin ging alles mis, maar toen ik erachter kwam dat de focus bij de klant lag en niet wat ik het beste of leukste vond bleef ik maar verkopen. Ik verkocht, verkocht… en bleef maar verkopen. De computers vlogen als warme broodjes over de toonbank. Voor mijn prestaties kreeg ik een score van 10. Dat was lang niet meer voorgekomen. Ik kwam er later achter dat ik records had verbroken en dat terwijl ik niet eens wist dat deze bestonden.
Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?
Ik stond gewoon in de winkel bij BCC in ’t Loon te Heerlen. Op een of andere manier lukte het mij om dat op de eerste dag te behalen. Ik verkocht 45 computers op mijn eerste werkdag. Daarnaast een TV, een wasmachine en een tosti ijzer. De leiding had om dit succes te vieren op vlaai getrakteerd. Ik begreep er helemaal niets van, dacht dat mijn prestatie vrij normaal was. De dag erna werd ik gebeld door Intel met de mededeling: ‘Wauw, je hebt zoveel verkocht, volgende week kun je weer een dag meewerken”. Kort daarna heb ik enkele keren achter elkaar mijn eigen records verbroken. Toen hebben ze mij een verkooptraining laten volgen. Dat uiteindelijk op training geven en masterclasses uitkwam.
Waardoor lukte het jou wel en je collega’s niet?
Dat weet ik nog steeds niet. Het is denk ik voor een groot gedeelte talent, overgoten met een vleugje lef. Logischerwijs had ik uitgaande van mijn kennisniveau op dat moment helemaal niets moeten verkopen. Tja… de een kan goed voetballen en ik kan leuk verkopen.
Je hebt zeker wel een vermoeden wat jij iets anders doet?
Het komt erop neer dat ik een bepaald charisma heb. Ik smeer niemand iets aan. Verkoop alleen iets wat ik zelf ook zou kopen. Waar ik écht achter sta, niet bezig zijn met commissies. Dan lig je al behoorlijk wat stappen voor op je collega’s. Vriendelijkheid tonen is een ander belangrijk item. Daarnaast moet je inspelen op de gevoelens en behoeften van de klant. Hoe moet het voelen, ruiken proeven? Je koopt bijvoorbeeld geen laptop. Je koopt een maatje voor je werk of school voor de komende vijf jaar.
“Ik denk dat daar de sleutel zit, het verkopen van een ervaring tegenover het verkopen van een oplossing deze kan immers door iedereen worden aangeboden. Hier ben ik veel meer op gaan letter door mijn baan als kassière bij Jumbo waar ze de klant altijd boven op de toren zetten. Mij ging het als kassière altijd goed af door het letten op de klant, de ene wilt wat meer praten en de andere wilt er gewoon heel snel doorheen. Door het verzorgen van een aangepast plan voor iedere klant en zeker vaste klanten vliegen de 4-8 uur zo om en ben je daarna blij, fris en fruitig voor de avondborrel.
Hoe heb je dit doorgetrokken naar je huidige situatie?
Ik verkoop geen oplossingen. Géén webdesign of idee. Nee, een IT-partner in je bedrijf. Een persoon die problemen oplost. Problemen die je niet begrijpt of niet wilt begrijpen. Niet alleen het oplossen van dit probleem, maar ook hoe de klant zich daarbij voelt. Als je facturen wilt sturen, kan ik je een template geven of software. Daarnaast kan ik het ook volledig automatiseren, zodat bij iedere klant zijn of haar naam staat. De datum en dat verjaardagen worden bijgehouden. Dan ben je niet meer bezig met dienstverlening maar met het bouwen aan een relatie. Volgens mij is dat waar het om gaat.
Wat kwam er na Jumbo?
Ik heb aardig wat bijbaantjes gehad. Daarom zal ik een selectie maken. Ik ging verder bij CatchYourTalent. Via dit bedrijf kwam ik terecht bij Racktime. Zij plaatsen salestalenten bij aardig wat A-merken: o.a. Intel, Red-bull, Huawei, Sony en Nescafé. Hier ben ik doorgegroeid naar de functie van sales representative. Vervolgens werd ik trainer en recruiter. Tijdens mijn studie kwam ik bij Bayer Nederland terecht. Daar heb ik meegeholpen een App te ontwikkelen. Hierdoor werd het ticketing systeem bijna volledig geautomatiseerd. Bayer bood mij toen een doorgroeimogelijkheid aan met de studie vergoed of het opzetten van een eigen bedrijf en de keuze was al snel gemaakt. Het bedrijf had een mooie start met heel veel ups en downs gehad maar altijd stabiel werk gekregen van Bayer en andere multinationals. Persoonlijk lag mijn focus en passie altijd op de MKB’s of startups die verder wilden. Waar we samen als partners aan de slag konden. Het échte ‘eigen ondernemen’ is toen begonnen. Na onderlinge ruzie net na het terugkomen van een vakantie werd ik door mijn vader uithuis gezet waardoor ik genoodzaakt was op mijn 20e in te trekken bij mijn zus. Binnen drie weken stapte ik als een noodoplossing bij twee ondernemingen in en richtte een kunstbedrijf op. Mijn focus lag op Absolum. Hierdoor bouwde ik een klantenkring op onder accountants en advocaten in Maastricht en omgeving. Daarnaast had ik toch nog de behoefte om mij op studiegebied verder te ontplooien. Zo ben ik uitgekomen bij Team Academy Amsterdam. Daar houd ik mij bezig met het meewerken en samen leren met studenten en omringende mensen. Dat is wat ik wil blijven doen.
En je bedrijven?
Tot voor kort was ik (mede-)eigenaar van een drietal bedrijven: Dinabite, Absolum en Elicite. In februari heb ik de aandelen Dinabite uit Londen verkocht. Een dienst vergelijkbaar met een koppeling van Thuisbezorgd en Social Deal. Met drie kliks binnen vijf seconden kreeg je een deal om te eten in Londen. Super simpel, geen bon, niet afrekenen. Met handige tools zoals een QR code zodat de klant nog sneller klaar was. Daar hebben we in no-time super groot succes mee behaald. Ik stuurde vanuit Maastricht developers en de sales afdeling aan. Dit concept is later met behulp van A.I. (artificial intelligence) uitgewerkt. Hierdoor ontstond een mooie samenwerking met Google en Microsoft. Tegen februari ontstonden er wat persoonlijke problemen tussen mij en de CEO. Daarop kreeg ik een aanbod om CEO te worden. Als voorwaarde moest ik echter verhuizen naar Londen en heb ik besloten uit te stappen en later mijn aandeel te verkopen. Daarnaast ben ik directeur Benelux van Smartbeings – WooHoo. Dit is een bedrijf dat apparatuur zoals google home levert maar dan voor de professionele industrie.
Heb je verder nog plannen?
Corona houdt mij niet tegen om creatief te denken, kansen te zoeken en deze te pakken waar het kan. Op dit moment ben ik bezig met plannen voor een aantal ondernemingen. Daarnaast zit ik ook samen met de studenten van Team Academy in een opstartfase van een viertal projecten/ondernemingen.
Heb je buiten die kansen ook last van Corona?
Ja, we hebben een galerij in het Entre Deux waar wij kunst verkopen. Elicite, een startup met als doel de kunstwereld op z’n kop te zetten. We zouden samenwerken met de gemeente. Het verliep allemaal voorspoedig. Door te weinig cashflow als gevolg van de coronacrisis is dit nu helaas niet mogelijk. Waarschijnlijk zal ik hier binnenkort uitstappen.
Hoe ziet je toekomst uit?
De komende vijf jaar wil ik lekker studeren in combinatie met ondernemen. Geen personeel. Ik wil op dit moment vrijheid, gaan en staan waar ik wil. Daarbij geef ik alle projecten, die niet dreigen te slagen of niet lopen zoals ik dat wil, aan partners. Eerst inhalen wat ik al die jaren heb gemist. Dus ook de studentenfeesten, dan mijn master halen. Daarna een jaartje reizen, de wereld ontdekken. En dan ga ik personeel aannemen en mijn zaken verder uitzetten.
Dat is een mix. Ik wil graag een voorbeeldfunctie zijn voor mijn nichtje en neefje. Dat studeren ook een optie is. Het draait niet alleen om werken. Je ook mag genieten van het leven. Een voordeel is dat ik de mogelijkheden om te leren en te genieten heb. Het zou zonde zijn om het niet te doen. Ik kan ondernemen en gelijker tijd studeren. Op vrijdag avond lekker gaan stappen om rond 5 uur mijn bed in te rollen en op zaterdag lekker uitslapen. Dat is wat op dit moment past bij mijn leeftijdsfase. Ik wil dat niet overslaan.
En in welke richting gaat de studie?
Voor mijzelf is dat een Bachelor in Business Administration. Ik heb ervoor gekozen mijn financiën vooral te investeren in het zelf leren, sinds mijn 19e verjaardag lees ik iedere 2 weken 2 boeken, doe ik iedere maand een grote cursus en sporadisch ook een aantal kleinere, Zo heb ik o.a. een Minor in Computer Science & Entrepreneurshap behaald. Daarnaast enkele belangrijke certificaten voor mijn onderneming behaald zoals het gehele Amazon Web Services pakket, Docker & Kubernetes en een gedeelte Google Cloud Platform
Jij verveelt je niet?
Nee, zeker niet. Ik hou erg veel van leren en dit geeft een groei aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben graag bezig, zeker niet het type dat graag een hele zondag op de bank ligt.
Omschrijf jezelf in vijf woorden.
Toevallig heb ik die laatst opgeschreven. Ambitieus, gemotiveerd, enthousiasmerend, kalm en vrolijk.
Ik ben pas echt tevreden als..
Unhm? Als ik er zo over nadenk ben ik eigenlijk nu al heel erg tevreden. Maar oké, ik ben pas echt tevreden als ik met alles klaar ben. Als ik 30 of 40 ben en ik kan zien, dit heb ik uitgezet. Dit is mijn oude dag voorziening. Alle zaken in orde. Tijd om het over te dragen en te genieten.
Over 59 jaar ben je 80 en houd je een groot feest. Iedereen die je lief is komt op je verjaardag. Wat wil je dat ze over jou vertellen?
Ik zou heel erg gelukkig zijn als de feestgangers zouden zeggen: ‘Hij heeft toch doorgezet’. Daar zou ik héél blij mee zijn.
Wat wil je de lezer meegeven?
Het woord: ‘sangfroid’. Daar werd John D. Rockefeller mee beschreven . Het betekent zoveel als koelbloedig blijven onder alle omstandigheden. Altijd doorzetten. Ook in moeilijke situaties. Je kunt de nadruk leggen op wat er fout gaat. Je kunt ook kijken hoe je zaken kunt verbeteren. En zeker tijdens de Coronacrisis is dit woord relevant. John D. Rockefeller is één van mijn grote voorbeelden als het gaat om ondernemerschap. Hij heeft het gepresteerd om letterlijk vanuit de slechtste situatie, met niets, zonder achtergrond, geen educatie, geen rijke familie, vanuit de ergste crisistijd ooit, uit te groeien tot de rijkste mens op aarde. Je ziet veel ondernemers zeuren over allerlei zaken die nu misgaan en je ziet ondernemers die hun café omtoveren naar werkplaats en zich helemaal aanpassen. Voor al die ondernemers zeg ik: ‘Sangfroid’ – Maak er iets van!
10 boeken die iedere beginnende ondernemer moet lezen (Wesly Nouse)
1. The Alchemist – Paulo Coelho
2. Never Split the Difference – Chris Voss
3. The 48 Laws of Power – Robert Greene
4. Think and Grow Rich – Napoleon Hill
5. Delivering Happiness – Tony Hsieh
6. Red Notice – Bill Browder
7. Ikigai – Héctor Garcia & Francesc Miralles
8. The Autobiography of Malcom X – Alex Haley
9. Rich dad Poor Dad – Robert Kiyosaki
10. De kleine Covey – Jan Kuipers
Jump Movement creëert betrokken teams
Jump Movement introduceert een nieuw programma dat de betrokkenheid in teams optimaliseert, waardoor teamleden stevig gaan bijdragen aan de groei en missie van een organisatie. Wanneer ondernemers of managers erop kunnen vertrouwen dat hun teams blijven bewegen is er ruimte voor ontspanning en tijd om aan een strategie te werken in plaats van zich druk te maken over details.
Maar hoe creëer je als manager vertrouwen en ruimte voor het team als je het gevoel blijft houden dat je erbij moet blijven om ervoor te zorgen dat de dingen gaan op de manier die jij wilt? Het Jump Movement Betrokken Teams programma is ontworpen als een interactieve manier om het team meer verbonden te krijgen op weg naar de gezamenlijke missie en strategie. Omdat van je hoofd naar je hart bewegen altijd zorgt voor meer antwoorden.
Voordelen:
- Zeer gemotiveerde werknemers
- Effectief leiderschap
- Hogere productiviteit/ winstgevendheid
- Positieve invloed op andere medewerkers
- Meer enthousiast over hun werk
- Comfortabeler blijven in hun rol
- Hogere medewerkerstevredenheid
- Mensen voelen zich veilig, ze ontspannen en gaan bewegen!
De Jump Movement-methodologie
Jump Movement gaat uit van de eigen kracht en motivatie van personen en maakt hen persoonlijk verantwoordelijk en trots op hun eigen ontwikkeling. De Jump Movement Betrokken Teams-sessie creëert betrokkenheid bij het team door een paar basisprincipes als richtlijnen te gebruiken, zoals ‘stel je oordeel even uit’, ‘iedereen heeft zijn eigen antwoord’ en ‘als je ruimte geeft gaat de ander bewegen’. Uiteindelijk brengt het deelnemers tot meer verbinding, meer betrokkenheid en actie richting een gezamenlijk doel.
Betrokken Teams-sessie
De Jump Movement Betrokken Teams-sessie is een zeer interactieve en reflectieve sessie. De Jump Movement filosofie wordt uiteengezet en we gaan in op hoe beweging werkt in teams en organisaties. Natuurlijk wordt de unieke 7 staps- gespreksmethode van Jump Movement ingebed in de sessie om iedereen in het team ook werkelijk een stap te laten maken.
De sessie is bedoeld om het team in staat te stellen te reflecteren op hun huidige situatie, onderling steun en verbinding te creëren en zich af te stemmen op een zogenaamde ‘magneet’ (een richting of doel om naartoe te bewegen). Dit resulteert in concrete stappen voor elk teamlid om die richting op te gaan.
De Betrokken Teams-sessie is beschikbaar in drie varianten (Small, Medium en Large) en wordt begeleid door een Jump Movement Certified Professional.
Boekbespreking: De rockefeller strategie
Het handboek voor snelgroeiende bedrijven door Verne Harnisch
Een onmisbaar handboek voor ambitieuze ondernemers, die liever ondernemer dan manager zijn, maar wél op koers willen blijven. Verne Harnish is expert op het gebied van strategische groei. Uitgangspunt voor dit handboek zijn drie basisprincipes voor succesvol management, afkomstig uit de biografie van oliemagnaat John D. Rockefeller. Rockefeller was ooit de rijkste zakenman in de VS. Harnish verwerkte deze principes tot een managementtool voor snelgroeiende bedrijven.
Rockefeller strategie componenten voor succesvol management:
Stel duidelijke prioriteiten.
Zijn er duidelijke prioriteiten voor de korte en lange termijn? En heeft iedereen zijn eigen prioriteiten daarop afgestemd? Stel de vijf belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar en komende kwartaal. En stel er eentje – de centrale doelstelling – voor in de eeuwigheid.
Verzamel informatie.
Is er genoeg informatie om de wensen van de klanten te peilen? Werkt iedereen ook met en volgens die informatie? Je moet dagelijks over alle gegevens kunnen beschikken die je vertellen hoe de organisatie draait.
Zorg voor een ritme.
Zijn er regelmatig vergaderingen om de koers en de verantwoordelijkheden scherp te houden? Worden die effectief en zinvol gehouden? Zorg voor een effectief en ijzeren ritme van dagelijks, wekelijks, maandelijks, driemaandelijks en jaarlijks overleg (en houd de vergaderingen efficiënt).
De 10 Habits uit de Rockefeller strategie in het kort:
Habit 1: Groeit jouw bedrijf naar de volgende fase? Dan is het belangrijk dat er een hoge mate van structuur en discipline in het managementteam aanwezig is.
Habit 2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn. Werken met prioriteiten en kwartaalthema’s is een voorwaarde voor consistente groei.
Habit 3: Zorg voor een goed overlegritme. Vergaderen kan veel tijd kosten, maar ook tijd besparen.
Habit 4: Creëer een cultuur van verantwoordelijkheid.
Habit 5: Gebruik feedback van medewerkers om kansen te identificeren. Het zijn de medewerkers die het dichtste bij de klanten staan.
Habit 6: Analyseer regelmatig klantfeedback.
Habit 7: Laat de missie en kernwaarden tot leven komen.
Habit 8: Een obstakel voor groei is dat de medewerkers te weinig bezig zijn met de missie en visie van de organisatie.
Habit 9: Medewerkers geven eerlijk aan of ze een goede dag hebben gehad.
Habit 10: Het gebruik van data dashboards is een goede manier om alle medewerkers te betrekken bij de gezondheid van de organisatie en de kwartaalprioriteiten en -cijfers.
Quote van de maand juni
Wie ben ik?
Meer dan 25 jaar ervaring als leidinggevende in het MKB en verenigingsleven en een post-HBO- opleiding tot Coach Practitioner vormen mijn basis. Mijn verbinding met de filosofische achtergrond van de judosport en het bezoek aan de Japanse cultuur heeft geleid tot de ontwikkeling van mijn levensmotto; ‘samen winnen door meeveren’. Zo heb ik geleerd een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de mens binnen zijn organisatie.
Persoonlijke aandacht, respect, verbinding, innerlijke vrijheid en gezondheid zijn mijn kernwaarden.
De wens om volgens mijn eigen inzichten en principes vorm te geven aan de begeleiding van individuen en groepen heeft mij gestimuleerd om een eigen bedrijf te starten in interactiemanagement. In stresssituaties weet ik eigenschappen als positiviteit, humor, oplossingsgericht denken, plannen en organiseren maximaal te benutten t.b.v. een vitale en toekomstgerichte organisatie.
Van waar Communicatieve vaardigheden en energiek leiderschap?
Vanaf het moment dat ik als 18-jarige leiding gaf aan pupillen, binnen een judo-vereniging, heeft mij de vraag geboeid hoe je als leider mensen zo goed mogelijk in positie kunt brengen. Coachen voelt dan ook niet alleen als een hobby, maar ook echt als een voorrecht.
We leven in een hectische wereld, er wordt van alles en nog wat in super hoog tempo van ons verwacht. De technische ontwikkelingen gaan harder dan ooit tevoren. Wordt er nog goed gecommuniceerd? Bouw je voldoende rust in voor je zelf? Beweeg je wel voldoende? Hoe ga je om met al die verwachtingen uit je omgeving? Lig je ‘s nachts wel eens wakker? Hoe hoog leg je de lat voor je zelf?
Kortom, ik help mensen die met wéérzin naar hun werk gaan, zodat ze weer zin in hun werk krijgen.
Mijn aanpak bevordert autonomie, zingeving en meesterschap. Een drietal kernelementen die cruciaal zijn op het gebied van intrinsieke motivatie. Een eigenschap die er voor zorgt dat mensen gezond ouder worden. Dit is een item dat momenteel zowel privé als werk gerelateerd hoog in het vaandel staat.
Ook drink ik graag een kopje koffie (of thee) met je in een persoonlijk gesprek om o.a. hierover van gedachten te wisselen.
Meer weten?
Bel gerust voor een afspraak op 06-835 966 14
Wat is jouw visie? Heb je een leuk onderwerp voor het volgende magazine? Of ken je iemand die graag geïnterviewd wil worden? Laat het mij weten.
Met enthousiaste groet,
Hugo